Omschrijving
Aanbesteden (inkopen) doen we als we een 'werk' (bijvoorbeeld de aanleg van wegen), een 'levering' (bijvoorbeeld kantoorartikelen) of een 'dienst' (bijvoorbeeld advieswerkzaamheden) nodig hebben. De gemeente is bij het inkopen van leveringen, diensten en werk gebonden aan (Europese) aanbestedingswetgeving. Het proces om te komen tot de inhuur van medewerkers is uitbesteed aan de Inhuurdesk van de Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe.
De inkoopkennis in de organisatie ging de laatste jaren achteruit. Het lukte nog niet om een inkoopadviseur aan te stellen en personele wisselingen hebben geleid tot verlies van inkoopkennis. Dit heeft effect op de kwaliteit van de aanbestedingen.
Dit was aanleiding voor een verbetertraject. Het Verbeterplan Inkoop is een onderdeel van Basis op Orde. Op basis van dit plan brengen we de bezetting van de inkooporganisatie weer op orde. Vooralsnog tijdelijk en zodra de uitkomsten van het peilstok onderzoek bekend zijn definitief.
Het Verbeterplan richt zich in eerste instantie op rechtmatig inkopen oftewel duidelijke inhoudelijke sturing op lopende en nieuwe inkopen of aanbestedingen en het verankeren en naleven van de inkoopafspraken in de organisatie.
Doelstelling
Rechtmatig en doelmatig inkopen
Activiteiten 2025
We brengen de inkooporganisatie op orde:
- Op basis van de bevindingen uit het peilstokonderzoek zullen wij de invulling van de inkooporganisatie beoordelen.
We evalueren het inkoopbeleid 2021:
- De gemeenteraad benoemde in 2021 de beleidsdoelstellingen social return, innovatie, lokaal ondernemen en duurzaamheid. In het 3e kwartaal 2025 evalueren we deze doelstellingen met de gemeenteraad.
We optimaliseren de inrichting en het gebruik van de inkoopapplicaties:
- Deze systemen zijn ondersteunend aan het inkoopproces, het contractbeheer en de analyse van de gevoerde inkopen. Op 1 januari 2026 werken we met een nieuw financieel systeem, waarin de inkoopapplicaties gekoppeld worden aan de verplichtingen- en crediteurenadministratie.