Inleiding
De begroting 2025-2028 is het vervolg op de kadernota 2025 die u besprak op 9 juli. In deze kadernota was het beleid voor 2025 uitgewerkt, een beeld geschetst van het meerjarenperspectief, invulling gegeven aan het gereserveerde bedrag van € 500.000 voor de realisatie van ambities uit het Uitvoeringsprogramma coalitieakkoord gemeente Buren 2022-2026. Ook waren de technische kaders voor de begroting 2025 hierin uitgewerkt.
Met deze begroting geven we, naast de uitvoering van reguliere en wettelijke taken, een vervolg aan het coalitieakkoord ‘Samen voor het Buren van morgen’. Met het vaststellen van de begroting mandateert u het college het gepresenteerde beleid voor de komende periode uit te gaan voeren. Het benodigde krediet van € 6,4 miljoen voor de geplande investeringen is hier ook onderdeel van. De grootste investeringen zijn het vitaal sportpark in Maurik, de start van de verkeersveiligheid Vogelenzangseweg en rehabilitatie Groenestraat (deel 2) in Asch. Voor de complete lijst verwijzen we naar het meerjaren investeringsplan .
Onze gemeente bereidt zich met deze begroting voor op een groei met bescheiden bruis. Onze weerstandscapaciteit is daarbij met 2,91 uitstekend te noemen. Ook onze eigen vermogenspositie is eind 2025 met een geplande omvang van ruim € 13,1 miljoen gezond.
Financieel meerjarenperspectief
Als gemeente hebben we de verplichting een begroting vast te stellen waarvan de inkomsten en uitgaven structureel en materieel in evenwicht zijn. Dit betekent dat het saldo van de begroting 2025, na correctie van incidentele baten en lasten, positief moet zijn. Met deze begroting kunnen we constateren dat we daaraan voldoen.
Onderstaand ziet u een overzicht van de ontwikkeling van het meerjarenperspectief sinds de behandeling van de kadernota. Met betrekking tot de mutaties maken we daarbij onderscheid tussen financieel technische wijzigingen, wettelijke of noodzakelijke wijzigingen en overige wijzigingen.
Exploitatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Saldo na kadernota 2025-2028 | -507 | -1.475 | -1.042 | -283 |
Meicirculaire 2024 | 1.245 | 548 | 566 | -82 |
Resultaat kadernota 2025 inclusief meicirculaire 2024 | 738 | -927 | -476 | -365 |
Mutaties begroting | -906 | -252 | -312 | -461 |
Financieel technisch | 35 | 273 | 66 | -83 |
Wettelijk noodzakelijk | -394 | -528 | -431 | -431 |
Overig | -547 | 3 | 53 | 53 |
Saldo begroting 2025-2028 voor dekkingsmaatregelen | -168 | -1.179 | -788 | -826 |
Dekkingsmaatregelen | 558 | 608 | 825 | 945 |
Saldo begroting 2025-2028 na dekkingsmaatregelen | 390 | -571 | 37 | 119 |
Belangrijkste financiële ontwikkelingen
In onderstaand overzicht wordt inzichtelijk welke grote mutaties er na de Kadernota 2025 zijn verwerkt. De toelichting op de mutaties vindt u terug in de afzonderlijke programma's.
Exploitatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Financieel technisch | ||||
Riolering (verrekening kosten met voorziening) | 177 | 177 | 177 | 177 |
Overzicht investeringen (aanpassen kapitaallasten) | 8 | 197 | 155 | -55 |
Rente langlopende lening | 0 | -40 | -216 | -154 |
Diverse aanpassingen onder de ≤ € 100.000 | -150 | -61 | -50 | -51 |
Totaal financieel technisch | 35 | 273 | 66 | -83 |
Wettelijk / noodzakelijk | ||||
Actualisatie budgetten Werk en inkomen | -273 | -273 | -273 | -273 |
Actualisatie budgetten Wmo | 153 | 153 | 153 | 153 |
Licentiekosten ICT | -108 | -108 | -108 | -108 |
Diverse aanpassingen onder de ≤ € 100.000 | -166 | -300 | -203 | -203 |
Totaal wettelijk / noodzakelijk | -394 | -528 | -431 | -431 |
Overig | ||||
Bouwleges en nutsvoorzieningen | -550 | 0 | 50 | 50 |
Diverse aanpassingen onder de ≤ € 100.000 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Totaal Overig | -547 | 3 | 53 | 53 |
Totaal financiële ontwikkelingen | -906 | -252 | -312 | -461 |
Dekkingsmaatregelen | ||||
Verblijfsbelasting recreatiepark Landal | 0 | 50 | 100 | 150 |
Dekken bestaande kosten via CDOKE middelen | 50 | 50 | 50 | 50 |
Aanpassing OZB door hogere waardering WOZ-waardes | 358 | 358 | 358 | 358 |
Stelpost Jeugd algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 70 |
Extra dekking kapitaallasten nieuw gemeentehuis | 0 | 0 | 167 | 167 |
Nota Overhead 2025 (nieuwe toerekening) | 150 | 150 | 150 | 150 |
Totaal dekkingsmaatregelen | 558 | 608 | 825 | 945 |
Mutaties begroting 2025 | -348 | 356 | 513 | 484 |
Structureel meerjarenperspectief
Op grond van artikel 189 van de Gemeentewet ziet de gemeenteraad erop toe dat de begroting reëel en structureel in evenwicht is. Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en de meerjarenraming volledig en realistisch zijn.
Het structureel meerjarenperspectief is ook het toetsingskader dat de provincie gebruikt. De begroting 2025 laat een positief beeld zien. Repressief toezicht is dan van toepassing. De meerjarenbegroting is op 2026 na meerjarig sluitend.
Financieel meerjarenperspectief | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Resultaat Kadernota 2025 (inclusief meicirculaire) | 738 | -927 | -476 | -365 |
Mutaties begroting 2025 | -348 | 356 | 513 | 484 |
Geraamd saldo (meerjaren)begroting 2025-2028 | 390 | -571 | 37 | 119 |
Correctie voor incidentele lasten | 14.813 | 1.083 | 220 | 157 |
Correctie voor incidentele baten | 13.252 | 631 | 57 | 57 |
Structureel resultaat begroting 2025 | 1.951 | -119 | 200 | 219 |