Paragrafen

Verbonden partijen

Regio Rivierenland

Openbaar belang
en doel

Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de deelnemende gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, onder andere van provinciaal en rijksbeleid. De regio ondersteunt de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht. De GR werkt samen met overheden, bedrijfsleven en andere partners om gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken. Dit vooral onder de naam Fruitdelta. Verder voert de GR-taken uit op basis van contracten met de gemeente(n) zoals inkoop van de Jeugdzorg en leerlingen- en jeugdvervoer.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling.

Deelnemende partijen

Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Maasdriel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

Bestuurlijk belang

Burgemeester H.M. Ostendorp vertegenwoordigt Buren in het algemeen bestuur. Het stemgewicht in dit bestuur wordt jaarlijks bepaald door te kijken naar het inwoneraantal van de deelnemende gemeenten. Buren heeft elf van de honderd stemmen. We dragen op basis van het inwoneraantal bij aan het programma regionale samenwerking. Er zijn er verschillende taken vastgelegd in afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten.

Programma's

5. Inwoners, bestuur en veiligheid

Ontwikkelingen

In de regio werken acht deelnemende gemeenten met elkaar samen. Vandaar dat de Regio Rivierenland steeds meer te maken krijgt met aanvullende taken van de provincie en de landelijke overheid. Een voorbeeld hiervan is de gebiedstafel. Halverwege 2024 is de regio gestart met een kerntakendiscussie die eind 2024 wordt opgeleverd. De uitkomsten kunnen van invloed zijn op de capaciteitsvraagstukken over de begroting 2025.

Risico's

Omvang risico’s:

Grootste risico’s:
De risico’s van de Regio Rivierenland zijn beperkt. Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling die taken uitvoert in opdracht van acht gemeenten.

  • De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.
  • Voor de uitvoering van het vervoer zijn overeenkomsten gesloten met een regiecentrale en een aantal vervoerders. Financiële risico's bestaan bij een eventueel faillissement van een van de partijen. Daarnaast bestaan risico's bij onenigheid tussen opdrachtgever en uitvoerende ondernemers, wat uiteindelijk financiële gevolgen kan hebben. Tot slot kunnen er financiële risico's zijn op het gebied van personele verplichtingen, als de uitvoering van Versis door de Regio wordt beëindigd. De gevolgen van financiële risico's en tekorten kunnen worden gefinancierd vanuit de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.
  • Aan het werken met dienstverleningsovereenkomsten zijn financiële risico's verbonden. De financiële risico's en eventuele tekorten bij de uitvoering van taken voor gemeenten kunnen worden opgevangen door inzet van de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.
  • In het verleden is een integrale inventarisatie uitgevoerd naar de financiële risico's bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland, waarbij tevens een koppeling is gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.

Weerstandsvermogen:
Het weerstandsvermogen wordt geschat op € 474.000. Dat zou voldoende moeten zijn om de geschatte risico's te dekken.

Onderdeel van risicoprofiel Buren:
Omdat de Regio Rivierenland zelf in staat is om de geschatte risico's te dekken nemen we deze risico's niet op in onze risicoparagraaf.

Financiële informatie (bedragen x € 1.000)

Rekening

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

2022

2023

2024

2025

2028

Bijdrage gemeente

242

248

333

321

321

Resultaat

-11

-7

Eigen vermogen

2.502

2.526

2.228

2.141

1.907

Vreemd vermogen

7.764

11.607

11.045

10.009

10.054

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2024 16:25:02 met de export van 10/24/2024 16:12:02