Wat kost het?
Overzicht programma (bedragen x € 1.000) | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 17.196 | 15.435 | 14.884 | 14.176 | 14.175 | 14.127 | |
6. Bedrijfsvoering | 17.196 | 15.435 | 14.884 | 14.176 | 14.175 | 14.127 | |
0.4 Overhead | 16.396 | 13.696 | 13.146 | 12.567 | 12.365 | 12.317 | |
0.5 Treasury | 15 | -76 | 23 | 61 | 240 | 240 | |
0.61 OZB Woningen | 501 | 509 | 600 | 570 | 570 | 570 | |
0.62 OZB niet-woningen | 115 | 71 | 75 | 75 | 75 | 75 | |
0.64 Belastingen overig | 161 | 119 | 159 | 159 | 159 | 159 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | 0 | 33 | 0 | 225 | 217 | 217 | |
0.8 Overige baten en lasten | 6 | 1.084 | 880 | 518 | 549 | 549 | |
Baten | -62.649 | -57.701 | -60.798 | -57.626 | -57.605 | -57.786 | |
6. Bedrijfsvoering | -62.649 | -57.701 | -60.798 | -57.626 | -57.605 | -57.786 | |
0.4 Overhead | -8.326 | -1.167 | -823 | -769 | -653 | -653 | |
0.5 Treasury | -801 | -791 | -426 | -149 | -60 | -60 | |
0.61 OZB Woningen | -5.689 | -5.886 | -6.455 | -6.455 | -6.455 | -6.455 | |
0.62 OZB niet-woningen | -2.356 | -2.340 | -2.513 | -2.513 | -2.513 | -2.513 | |
0.64 Belastingen overig | -152 | -124 | -104 | -84 | -64 | -44 | |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | -45.325 | -47.393 | -50.477 | -47.656 | -47.861 | -48.062 | |
Saldo taakvelden | -45.453 | -42.265 | -45.913 | -43.450 | -43.430 | -43.659 |
Mutaties na kadernota
Toelichting financiële ontwikkelingen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Financieel technisch | |||||
Overzicht investeringen (aanpassen kapitaallasten) | 8 | 197 | 155 | - 55 | |
Voor de meerjarenbegroting 2025-2028 zijn de investeringen die in de realisatiefase zijn geactualiseerd op fasering en afronding. Zo zijn in afwachting van de actualisatie van het IHP in 2025 enkele investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een tijdelijk voordeel op de kapitaallasten in 2026 en 2027 en een nadeel in 2028. | |||||
Rente langlopende lening | 0 | - 40 | - 216 | - 154 | |
Jaarlijks actualiseren we onze liquiditeitsbehoefte. Op basis van de investeringsplanning slaat ons financieringsoverschot in 2026 om naar een financieringstekort. We verwachten € 2 miljoen aan lening aan te trekken in 2026 en € 9 miljoen in 2027 à 2% rente. Hierdoor houden we vanaf 2026 rekening met een extra rentelast vergeleken met de Kadernota 2025. | |||||
Wettelijk / noodzakelijk | |||||
Overzicht salarissen (aanpassing loonkosten) | 16 | - 71 | - 86 | - 86 | |
Als ZZB-maatregel besloot u destijds dat de inschalingen halverwege de schaal worden begroot. Dit was ook een logische maatregel gezien de arbeidsmarkt. Echter is de arbeidsmarkt dusdanig veranderd dat we in de praktijk nieuwe medewerkers hoger inschalen. Het tekort wordt dus met name veroorzaakt door trede verhogingen en correcties in aanloopschalen. Ook de schommelingen in vacatures zorgen voor verschillen vergeleken met de kadernota 2025. Deze financiële gevolgen nemen we voortaan mee bij de Kadernota 2026. | |||||
Implementatie nieuw financieel pakket | 0 | - 80 | 0 | 0 | |
Met ingang van 2026 maken we gebruik van het nieuw financiële pakket. We maken in 2026 ook nog gebruik van het huidige financiële pakket om het boekjaar 2025 af te ronden. Dit betekent in 2026 eenmalig dubbele kosten. | |||||
Licentiekosten ICT | - 108 | - 108 | - 108 | - 108 | |
De afgelopen jaren melden we vaak bij de tweede bestuursrapportage een nadeel aan licentiekosten op ICT. We konden dit nadeel compenseren door incidentele voordelen op projecten binnen het I&A-plan. Met de komst van het I-plan hebben we voor de begroting 2025 onderzoek gedaan naar de totale ICT kosten. Hieruit blijkt dat de geraamde kosten ontoereikend zijn en er extra budget nodig is. | |||||
Overig | |||||
Aanpassing OZB door hogere waardering WOZ-waardes | 358 | 358 | 358 | 358 | |
Ten tijde van de vaststelling van de OZB-tarieven 2024 was de herwaardering van de woningen nog niet helemaal afgerond en gecontroleerd. Na de afronding van de herwaardering bleken de WOZ-waardes hoger te zijn. Dat komt voornamelijk door een snellere stijging van de huizenprijzen dan vooraf kon worden ingeschat. Omdat het tarief al was vastgesteld ontvangen we meer belastinginkomsten in 2024. Dit voordeel is structureel in de begroting 2025 verwerkt. | |||||
Dekkingsmaatregelen | |||||
Stelpost Jeugd algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 70 | |
Bij de berekening van de algemene uitkering is het mogelijk om al te anticiperen op een hogere bijdrage als gevolg van de hervormingsagenda Jeugd. In eerste instantie was het mogelijk om 75% van de bijdrage op te nemen in 2028. Volgens de nieuwe richtlijnen kan de volledige bijdrage geraamd worden in 2028. | |||||
Extra dekking kapitaallasten nieuw gemeentehuis | 0 | 0 | 167 | 167 | |
Voor een gedeeltelijke dekking van het krediet nieuwbouw gemeentehuis, is een bestemmingsreserve van € 3,3 miljoen gevormd. Uit deze reserve dekken we gedurende 60 jaar € 55.500 aan kapitaallasten. Gelet op de omvang van de algemene reserve (ca. € 17 miljoen) stellen we voor om € 4 miljoen extra te storten in deze bestemmingsreserve om een groter gedeelte van de kapitaallasten (€ 167.000 extra) te dekken.
| |||||
Diverse correcties < € 50.000 | - 46 | - 49 | - 7 | - 7 |