6. Bedrijfsvoering (inclusief algemene dekkingsmiddelen)

Wat kost het?

Wat kost het?

Overzicht programma (bedragen x € 1.000)
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
17.196
15.435
14.884
14.176
14.175
14.127
6. Bedrijfsvoering
17.196
15.435
14.884
14.176
14.175
14.127
0.4 Overhead
16.396
13.696
13.146
12.567
12.365
12.317
0.5 Treasury
15
-76
23
61
240
240
0.61 OZB Woningen
501
509
600
570
570
570
0.62 OZB niet-woningen
115
71
75
75
75
75
0.64 Belastingen overig
161
119
159
159
159
159
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
0
33
0
225
217
217
0.8 Overige baten en lasten
6
1.084
880
518
549
549
Baten
-62.649
-57.701
-60.798
-57.626
-57.605
-57.786
6. Bedrijfsvoering
-62.649
-57.701
-60.798
-57.626
-57.605
-57.786
0.4 Overhead
-8.326
-1.167
-823
-769
-653
-653
0.5 Treasury
-801
-791
-426
-149
-60
-60
0.61 OZB Woningen
-5.689
-5.886
-6.455
-6.455
-6.455
-6.455
0.62 OZB niet-woningen
-2.356
-2.340
-2.513
-2.513
-2.513
-2.513
0.64 Belastingen overig
-152
-124
-104
-84
-64
-44
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
-45.325
-47.393
-50.477
-47.656
-47.861
-48.062

Mutaties na kadernota

Toelichting financiële ontwikkelingen

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Financieel technisch

Overzicht investeringen (aanpassen kapitaallasten)

8

197

155

- 55

Voor de meerjarenbegroting 2025-2028 zijn de investeringen die in de realisatiefase zijn geactualiseerd op fasering en afronding. Zo zijn in afwachting van de actualisatie van het IHP in 2025 enkele investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een tijdelijk voordeel op de kapitaallasten in 2026 en 2027 en een nadeel in 2028.

Rente langlopende lening

0

- 40

- 216

- 154

Jaarlijks actualiseren we onze liquiditeitsbehoefte. Op basis van de investeringsplanning slaat ons financieringsoverschot in 2026 om naar een financieringstekort.  We verwachten € 2 miljoen aan lening aan te trekken in 2026 en € 9 miljoen in 2027 à 2% rente. Hierdoor houden we vanaf 2026 rekening met een extra rentelast vergeleken met de Kadernota 2025.

Wettelijk / noodzakelijk

Overzicht salarissen (aanpassing loonkosten)

16

- 71

- 86

- 86

Als ZZB-maatregel besloot u destijds dat de inschalingen halverwege de schaal worden begroot. Dit was ook een logische maatregel gezien de arbeidsmarkt. Echter is de arbeidsmarkt dusdanig veranderd dat we in de praktijk nieuwe medewerkers hoger inschalen. Het tekort wordt dus met name veroorzaakt door trede verhogingen en correcties in aanloopschalen. Ook de schommelingen in vacatures zorgen voor verschillen vergeleken met de kadernota 2025. Deze financiële gevolgen nemen we voortaan mee bij de Kadernota 2026.

Implementatie nieuw financieel pakket

0

- 80

0

0

Met ingang van 2026 maken we gebruik van het nieuw financiële pakket. We maken in 2026 ook nog gebruik van het huidige financiële pakket om het boekjaar 2025 af te ronden. Dit betekent in 2026 eenmalig dubbele kosten.

Licentiekosten ICT

- 108

- 108

- 108

- 108

De afgelopen jaren melden we vaak bij de tweede bestuursrapportage een nadeel aan licentiekosten op ICT. We konden dit nadeel compenseren door incidentele voordelen op projecten binnen het I&A-plan. Met de komst van het I-plan hebben we voor de begroting 2025 onderzoek gedaan naar de totale ICT kosten. Hieruit blijkt dat de geraamde kosten ontoereikend zijn en er extra budget nodig is.

Overig

Aanpassing OZB door hogere waardering WOZ-waardes

358

358

358

358

Ten tijde van de vaststelling van de OZB-tarieven 2024 was de herwaardering van de woningen nog niet helemaal afgerond en gecontroleerd. Na de afronding van de herwaardering bleken de WOZ-waardes hoger te zijn. Dat komt voornamelijk door een snellere stijging van de huizenprijzen dan vooraf kon worden ingeschat. Omdat het tarief al was vastgesteld ontvangen we meer belastinginkomsten in 2024. Dit voordeel is structureel in de begroting 2025 verwerkt.

Dekkingsmaatregelen

Stelpost Jeugd algemene uitkering

0

0

0

70

Bij de berekening van de algemene uitkering is het mogelijk om al te anticiperen op een hogere bijdrage als gevolg van de hervormingsagenda Jeugd. In eerste instantie was het mogelijk om 75% van de bijdrage op te nemen in 2028.  Volgens de nieuwe richtlijnen kan de volledige bijdrage geraamd worden in 2028.

Extra dekking kapitaallasten nieuw gemeentehuis

0

0

167

167

Voor een gedeeltelijke dekking van het krediet nieuwbouw gemeentehuis, is een bestemmingsreserve van € 3,3 miljoen gevormd. Uit deze reserve dekken we gedurende 60 jaar € 55.500 aan kapitaallasten. Gelet op de omvang van de algemene reserve (ca. € 17 miljoen) stellen we voor om € 4 miljoen extra te storten in deze bestemmingsreserve om een groter gedeelte van de kapitaallasten (€ 167.000 extra) te dekken.
Alternatieven die wij overwogen zijn:

  • € 2 miljoen extra te onttrekken uit de algemene reserve. Betekent € 83.000 extra dekking.
  • € 4 miljoen extra te onttrekken uit de algemene reserve. Betekent € 205.000 extra dekking.

Diverse correcties < € 50.000

- 46

- 49

- 7

- 7

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2024 16:25:02 met de export van 10/24/2024 16:12:02